PANASZMENTES PROGRAM

„Ha segíteni már nincs mód a bajon, adj túl minden keserves sóhajon. Ki azon jajgat, ami megesett, a régi bajhoz újat keresett.” Shakespeare

1.MIÉRT ÉRDEMES KIPRÓBÁLNI? Aki már túl van az ezo-bio-pszicho-spiro lázálmokon, az gyorsan összecsukja az olyan könyveket, amikor egy szerző így kezdi könyvét: „Kezedben tartod életed megváltoztatásának titkát.” W. Bowen, a „Panaszmentesvilág” című könyvében van olyan bátor, hogy épp ezekkel a sorokkal indít, sőt ezt még tovább fokozza, „Hagyd abba a panaszkodást! Változtass a szavaidon, változtass a gondolataidon, és megváltozik az életed” és ha mindezt megteszed, akkor annak jutalma „Kevesebb fájdalom, kicsattanó egészség, kielégítő kapcsolatok, jobb állás, derűsebb és örömtelibb élet…, stb.” Bevallom, magam is szkeptikus voltam, az sem hatott meg, hogy a könyv megírásakor már 6 millió ember sikeresen végigcsinálta. Kétkedésem addig tartott, míg néhány társammal össze nem szövetkeztünk a módszer tesztelésére, és rájöttünk Bowen nem csak ígérget, a módszere valóban működik. Érdemes tehát kipróbálni, kis energia befektetéssel, meghozza a maga gyümölcsét a panaszmentes program.

2.MENNYIT PANASZKODUNK? Egy felmérés szerint naponta átlagosan 15-30 alkalommal panaszkodunk. És ezek csupán azok az esetek, amikor ki is mondjuk a panaszunkat, ám magunkban, a belső párbeszédünkben ennél még több fordul elő. Mi ezzel a probléma? A panaszkodásunkkal épp azokat a helyzeteket vonzzuk be magunk köré, amit egyébként el szeretnénk kerülni. Épp ezért ha sikerül a panaszkodástól, kritikától és pletykálástól megszabadulni, akkor azok a helyzetek kerülnek túlsúlyba, amelyekkel az önmagunkkal és környezetünkkel való harmóniát érjük el.

3.KINEK AJÁNLJUK A PANASZMENTES PROGRAMOT? Ajánljuk mindazoknak, akik jót akarnak maguknak, családjuknak, barátjuknak, kollégájuknak, akik szeretnék javítani kapcsolatukat önmagukkal, a környezetükkel, azaz kevesebb konfliktussal és több békességgel szeretnének élni. Akiknek fontos az egészségük, jó közérzetük, akik örömtelibb, kiegyensúlyozottabb és boldogabb mindennapokra vágynak. Vajon van-e közöttünk olyan, aki mindezeket elutasítaná? Aligha. Természetesen felmerülhet az a kérdés, vajon mitől működik ez a program? Vajon én is képes vagyok ezt elérni?

4.MITŐL MŰKÖDIK? Az alapot a szerző egyszerű és zseniális technikája adja meg. De ami legalább ilyen fontos, hogy ezen célok elérését önmagunkon kívül senki sem akadályozhatja meg. Azaz csak és kizárólag rajtunk múlik, hogy elérjük a felsorolt célokat vagy sem. Aki nap, mint nap gyakorol, az garantáltan sikerrel jár, és ennek nagyon egyszerű oka van: ”Ha ott van a szívünk mindig találunk megoldást, ha nincs ott a szívünk mindig találunk kifogást.” A másik lényeges elem, hogy a határidőkkel, feladatokkal zsúfolt napjainkat egyetlen perccel sem rövidíti meg a módszer alkalmazása, gyakorlása, sőt épp az ellenkezőjét tapasztaljuk meg.

5.MI KELL A GYAKORLÁSHOZ? Egy elhatározás, egy döntés arról, hogy nap mint gyakorlunk és egy apró jelzőtárgy („panaszdetektor”), ami lehet egy gyűrű az ujjunkon, egy kulcs a zsebünkben, egy karkötő a csuklónkon vagy bármi ami kreativitásunkból kitelik.

6.HOGYAN GYAKOROLJUNK? A módszer részleteit Will Bowen: „Panaszmentesvilág” c. könyvből lehet alaposan megismerni. A könyvet azért érdemes elolvasni, mert akkor tudjuk mit, miért csinálunk. Az olvasás előtt érdemes átnézni a kérdéseket. Maga a gyakorlás technikája nagyon egyszerű, négy pontban összefoglalható:

  • Kezdjük el használni a „panaszdetektort” pl. hordhatunk egy karkötőt valamelyik csuklónkon.
  • Mindahányszor, amikor észrevesszük, hogy panaszkodunk, kritizálunk vagy pletykálunk, tegyük át a másik csuklónkra a karkötőt.
  • Ha látjuk, hogy egy ilyen karkötő viselője panaszkodik, kritizál vagy pletykál, akkor figyelmeztethetjük, hogy tegye át a karkötőt a másik csuklójára, de ha így döntünk, először Nekünk kell átraknunk a karkötőnket, hiszen kritizáltuk a másikat.
  • Alkalmazzuk az előző pontokban foglaltakat addig, míg 21 napot egyvégtében meg tudunk csinálni panasz, kritika és pletyka nélkül. 

7.MELYEK A PROGRAM PILLÉREI? A programban való részvétel önkéntes, mindenki saját elhatározás alapján kezdi el, gyakorol és saját tempója szerint halad. A program önsegítő, mivel a gyakorlás, a cél elérés során saját egyéni, belső erőforrásainkat, akaraterőnket használjuk. A program önjutalmazó, mert a napi erőfeszítések eredménye, sikere, jutalma önmagunkban jelentkezik, igaz ezzel párhuzamosan a környezetünk is élvezi ennek pozitív hatását. Tehát a Panaszmentes Program, egy önkéntes, önsegítő és önjutalmazó rendszer.

Panaszmentes és hálatelt napot kívánok, hogy jobb legyen a világ J! 

Üdvözlettel, dr. Joó Antal